DE KLANT ALS PERSONA...
Wist jij dat elk bedrijf een persona heeft, de ideale klant? Dit is de personage die voor de doelgroep van een bedrijf, product of niche staat. Het is een fictief persoon die de ultieme klant of lezer representeert.
Een bedrijf maakt dit profiel om beter in te kunnen spelen op de behoefte van de klant of lezer. Marketing technisch is dit een sterke tool.
In deze blog wil ik de Persona vanuit een andere kant belichten. Vanuit jou, vanuit mij, vanuit de Persona zelf. Met andere woorden: “Wie ben jij en welke merken of bedrijven passen bij jou?”

WAT IS EEN (KLANT)PERSONA
Laten we bij het begin beginnen. Wat is nou eigenlijk een persona?
Persona is afgeleid van het Latijn, waar het oorspronkelijk verwees naar een theatraal masker met toetertje waardoorheen de acteur sprak. Met een persona geven bedrijven na grondig onderzoek hun doelgroep een masker, een identiteit.
Dit maakt het gemakkelijker voor een bedrijf om zich in een doelgroep te verplaatsen. Je geeft een klantgroep als het ware een gezicht met al zijn min of meer unieke kenmerken.
JIJ ALS BEDRIJF
Een persona vormt normaliter de basis voor een goede marketing- en salescommunicatie in een bedrijf. De persona’s geven inzicht in de doelen en drijfveren van jou, als klant. Hierdoor weet een bedrijf hoe hij moet inspelen op jou als (potientiële) klant.
Maar wat als we het eens andersom gaan bekijken.
De tools voor de persona gebruiken om je inzicht te geven in wat belangrijk is voor jou? En om van hieruit bewust te kiezen voor de bedrijven die bij jouw passen bij wie jou?
JIJ ALS PERSONA
Om jezelf en je koopgedrag beter te leren kennen, richt je dan eens op de volgende vragen:
1. Wat zijn jouw belangrijkste persoonlijke kenmerken en naar welke waarden leef je?
Voorbeeld: Ik ben Carmen, ben 53 jaar oud en woon in een klein dorpje in het zuiden van het land. Persoonlijke kenmerken: open, spontaan, gedreven, ordelijk en ongeduldig. Ik houd van Italië en kook graag vers en gezond. Belangrijk voor mij zijn: eerlijkheid, respect, zingeving, romantiek, vriendelijkheid, rust, dier- en milieuvriendelijk, gezondheid.
2. Hoe ziet een gemiddelde dag van jou eruit? Wat doe je voor werk en vrijetijdsbesteding?
Voorbeeld: Ik werk als marketeer vanuit huis, studeer en houd van lezen. Na werktijd vind je me in de natuur. Ik wandel dagelijks 10.000 stappen en fiets graag. Ik doen aan Yoga, houd van reizen en lees veel.
3. Waar loop je tegen aan in het leven? Hoe zou je die kunnen wegnemen?
Voorbeeld: Ik heb weinig tijd om boodschappen te doen en woon niet in de buurt van winkels. Door online winkelen bespaar ik reistijd. Winkelen vind ik zonde van mijn tijd. Door online kopen bespaar ik me dit ongemak.
RESULTATEN IN KAART BRENGEN
Als je de antwoorden bij elkaar voegt kun je de resultaten in kaart brengen. Op basis van de uitkomsten kan je gaan uitkijken naar de bedrijven die staan voor wat voor jou van belang is.
Hierdoor steun jij met je aankopen daadwerkelijk de bedrijven die passen bij jouw normen, je waarden en de tijdsinvulling van jouw leven.
Gaan we nu terug naar ons voorbeeld dan komen we bij het volgende resultaat:
- Carmen houdt niet van winkelen, dus vindt ze het gemak van online winkelen erg belangrijk. Hierdoor vallen al veel bedrijven af.
- Omdat ze van romantiek, zingeving en Italië houdt heeft ze een abonnement op het tijdschrift, ‘OMG voor een bezield leven’ en ‘De smaak van Italië. Deze woorden maandelijks bij haar thuisbezorgd.
- Ze houdt van koken, vindt gezond eten en dier en milieu belangrijk maar wil zo min mogelijk tijd kwijt zijn aan boodschappen doen. Daarom kiest zij voor Crisp en HelloFresh. Alle artikelen zijn vers, biologisch en worden bij haar thuisbezorgd. Voor de dagelijkse boodschappen kiest ze voor de AH thuisbezorgservice.
- De huishoudelijke apparaten koopt zij bij Coolblue aangezien de glimlach van vriendelijkheid zowel in haar lijstje als in het handelsmerk van dit bedrijf thuishoort. Coolblue neemt zijn verantwoordelijkheid door een positieve bijdrage aan het milieu te leven.
Op deze manier kan zij verdergaan met alles wat zij als klant nodig heeft. Je kan denken aan de reisorganisaties die zij kiest, de plek waar zij haar schoenen en kleding koopt maar ook waar ze graag uit eten gaat.
WIE BEN JIJ?
Door te weten wie jij bent en waar jij voor staat kan je daadwerkelijk de bedrijven steunen die passen bij jou.
Of dit nu is bij wie je nu bent, of wie je zou willen zijn in de toekomst.
Winkelen wordt op deze manier een hele andere beleving.
Waar koop jij je producten?
Achter welke merken en bedrijven sta jij?
Werner
maart 16, 2022 at 8:04 pm
Heel mooi artikel. Zitten veel kernen van waarheid in. Heb voor mezelf omdat ik al bijna 2 jaar thuis werk bepaalde routines ontwikkeld. Routines in de goede zin van het woord. Maar ik heb de dingen niet zo duidelijk zoals Carmen ze voor haar zelf heeft omschreven. Ik ga kijken welke dingen die ik hier lees kan toepassen op de persoon Werner zonder een copie te worden van Carmen maar meer om bij de echte Werner te komen.
Carmen Talitha Cumi
maart 18, 2022 at 8:58 am
Het is echt een goede oefening om jezelf beter te leren kennen. Ik vind het zelf ook heel fijn dat ik van daaruit heel bewust kan kiezen welke merken en bedrijven ik steun (met mijn inkopen). Dankjewel voor je reactie Werner! 🙂